Informerade inte om kostnaden för utskrift av allmänna handlingar – JO kritiserar Skinnskattebergs kommun
Skinnskattebergs kommun har brustit i sin service genom att inte ha informerat en reporter om kostnaden vid en begäran om kopior av allmänna handlingar.
– Mot bakgrund av sin serviceskyldighet borde myndigheten på ett tydligt sätt ha informerat om att avgiften kunde komma att bli betydande, konstaterar JO Per Lennerbrant.
I januari 2024 begärde en reporter ut fakturor, original och bilagor som Skinnskattebergs kommun under 2023 fått bland annat från två företag. Efter två veckor fick reportern besked om att handlingarna var klara för hämtning, och även uppgifter om fakturan – som uppgick till över 30.000 kronor. Begäran omfattade avsevärt fler handlingar än vad reportern hade förutsett. Redaktionen invände mot fakturan med motivering att reportern inte hade förstått omfattningen på antal utskrifter och kostnad för dem.
JO kritiserar nu kommunstyrelsen i Skinnskatteberg för att inte på ett tydligt sätt ha informerat reportern om att begäran omfattade en synnerligen stor mängd handlingar och att avgiften kunde komma att bli väldigt hög.
– Som ett led i sin service till enskilda kan det vara värdefullt att en myndighet på ett lättillgängligt sätt upplyser om aktuella avgifter vid handlingsutlämnande. Informationen underlättar för enskilda att på förhand bedöma om de vill ta del av en allmän handling kostnadsfritt på plats hos myndigheten eller mot en avgift få en kopia, säger JO Per Lennerbrant.
JO betonar att både sökanden och myndigheten har ett intresse av att det inte tas fram kopior av handlingar som inte efterfrågas och att en dialog med sökanden därför kan vara motiverad. Det ligger enligt JO i serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen att myndigheten tar initiativ till en sådan dialog.
– Allmänhetens tillgång till allmänna handlingar är en central del av offentlighetsprincipen. Om begäran avser ett omfattande material kan myndigheten behöva föra en dialog med sökanden. På så sätt kan sökanden få en uppfattning om mängden handlingar som träffas av begäran och i förekommande fall begränsa eller precisera sin begäran.
Om JO
JO granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras verksamhet. Ett särskilt fokus finns på sådana regler som rör människors rättigheter i förhållande till det allmänna. JO arbetar både med att utreda anmälningar från enskilda personer och undersökningar på eget initiativ. Det finns fyra justitieombudsmän som väljs av riksdagen. Ombudsmännen har olika ansvarsområden och är helt självständiga i sitt arbete och i sina beslut.
Presskontakt
Vår presstjänst hjälper gärna dig som journalist med information eller att komma i kontakt med rätt person på myndigheten. Presstelefonen har nummer 08-786 65 00 och är bemannad vardagar 8.30-16.30.
För övriga frågor kontakta vår växel på telefon 08-786 51 00 vardagar 09.00-11.30 och 13.00-15.00. Du kan även kontakta oss via e-post justitieombudsmannen@jo.se.