ChefsJO konstaterar – fortsatt stora problem med långsam handläggning inom många områden hos IVO
Trots återkommande JO-kritik mot Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) långa handläggningstider fortsätter klagomålen mot myndigheten att komma in till JO. Nu riktar chefsjustitieombudsmannen Erik Nymansson än en gång kritik mot IVO då en person fick vänta i över två år på att få sitt klagomålsärende utrett. Dessutom kritiseras IVO för att handläggningstiden i ett ärende om journalförstöring uppgick till nästan ett och ett halvt år.
IVO har under lång tid haft problem med långa handläggningstider när allmänna handlingar begärs ut. Vid en inspektion av myndigheten i september 2024 kunde chefsJO konstatera att IVO var långt ifrån att uppfylla grundlagens krav på skyndsamhet vid handlingsutlämnande. I dag meddelar JO två beslut som tar sikte på långsam handläggning på andra områden.
– Att ärenden avgörs inom skälig tid är en fråga om rättssäkerhet. Inte nog med att de långa handläggningstiderna drabbar de enskilda personerna, de medför även en risk för att allmänhetens förtroende för IVO skadas, säger chefsJO Erik Nymansson.
Under de senaste åren har JO upprepade gånger granskat IVO:s verksamhet och uttalat sig om myndighetens långsamma handläggning inom flera olika områden. Trots detta ser JO i sina utredningar att handläggningstiderna hos IVO inte förbättras.
— I mina utredningar av IVO:s verksamhet kan jag konstatera att de stora problemen ligger på en strukturell nivå. IVO måste vidta de konkreta och effektiva åtgärder som krävs för att komma tillrätta med handläggningstiderna, säger chefsJO Erik Nymansson.
- Beslut 4427-2024: Förnyad kritik mot IVO för långsam handläggning av ett ärende om journalförstöring
- Beslut 2940-2024: Förnyad kritik mot IVO för långsam handläggning av ett klagomålsärende enligt patientsäkerhetslagen
- Inspektionsprotokoll 7576-2024: Inspektion av Inspektionen för vård om omsorg (IVO) den 11 september 2024
Om JO
JO granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras verksamhet. Ett särskilt fokus finns på sådana regler som rör människors rättigheter i förhållande till det allmänna. JO arbetar både med att utreda anmälningar från enskilda personer och undersökningar på eget initiativ. Det finns fyra justitieombudsmän som väljs av riksdagen. Ombudsmännen har olika ansvarsområden och är helt självständiga i sitt arbete och i sina beslut.
Presskontakt
Vår presstjänst hjälper gärna dig som journalist med information eller att komma i kontakt med rätt person på myndigheten. Presstelefonen har nummer 08-786 65 00 och är bemannad vardagar 8.30-16.30.
För övriga frågor kontakta vår växel på telefon 08-786 51 00 vardagar 09.00-11.30 och 13.00-15.00. Du kan även kontakta oss via e-post justitieombudsmannen@jo.se.