Så behandlar JO dina personuppgifter
På denna sida förklarar vi hur vi på JO hanterar dina personuppgifter och hur du kan utöva dina rättigheter gällande dataskydd.
Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all typ av information som kan knytas till en fysisk levande person. Det kan till exempel vara ett namn, en adress eller ett personnummer.
Varför behandlar JO personuppgifter?
För att JO ska kunna utföra sina uppgifter som myndighet och kunna agera i enlighet med vår instruktion måste vi behandla de personuppgifter som kommer in till oss. Det är nödvändigt för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser, fullgöra avtal och för att utföra uppgifter som är av allmänt intresse (artikel 6. 1 b, c och e EU:s dataskyddsförordning).
Hur behandlar JO dina personuppgifter?
Du som anmält till JO
Personuppgifter som du skickar in till JO i ett klagomålsärende behandlas i JO:s digitala ärendehanteringssystem. Systemet består av digitala akter där JO registrerar alla diarieuppgifter och handlingar som gäller ärendet. Här behandlar vi även personuppgifter som hämtas in från den anmälda myndigheten. Som regel gallras inte handlingar i ett klagomålsärende.
Jobbsökande
Personuppgifter i rekryteringsärenden behandlas i JO:s digitala ärendehanteringssystem. Personuppgifterna sparas under pågående rekryteringsprocess. De uppgifter som inte ska bevaras gallras sedan i enlighet med vår interna dokumenthanteringsplan.
Anställda
Personuppgifter för anställda och referenspersoner till anställda behandlas i JO:s ekonomiadministrativa system. Uppgifterna sparas under anställningstiden. De uppgifter som inte ska bevaras gallras sedan i enlighet med vår interna dokumenthanteringsplan.
Leverantörer
Uppgifter om leverantörer behandlas i JO:s ekonomiadministrativa system. De kan även komma att behandlas i vårt e-postsystem. Uppgifterna sparas under avtalstiden och gallras sedan i enlighet med vår interna dokumenthanteringsplan.
Besökare till JO:s kontor i Stockholm
Föranmälda besökare registreras i en pappersliggare i vår reception. Uppgifterna i den gallras två veckor efter besöket.
JO:s huvudentré och personalentré bevakas av övervakningskameror. Detta görs för att förhindra och beivra brott i lokalerna. Det inspelade materialet från kamerabevakningen behandlas av Riksdagsförvaltningens larmcentral och lagras där i 72 timmar.
Digitala besökare av webbplatsen
Vår webbsida använder temporära cookies som behandlar vissa personuppgifter så länge du befinner dig på webbplatsen. Det innebär att personuppgifterna inte sparas utan försvinner så fort du lämnar webbplatsen. På sidan om cookies kan du läsa mer om vilka temporära cookies vi använder oss av.
Vårt webbstatistikverktyg samlar in anonymiserad data för att se hur många som besöker vår webbplats. Uppgifterna anonymiseras direkt och inga personuppgifter sparas.
För att tillgodose webbplatsens funktionalitet och tillgänglighet samlar servern in webbloggar för att kunna felsöka när problem uppstår på webbplatsen. Uppgifter som behandlas är bland annat IP-adresser. Den rättsliga grunden för denna behandling är vårt berättigade intresse att upprätthålla webbplatsens funktionalitet och tillgänglighet. Webbloggarna raderas automatiskt efter 15 dagar.
Vem delar ni mina personuppgifter med?
I klagomålsärenden kan vi komma att dela personuppgifter med anmälaren, den anmälda myndigheten och anmälda tjänstepersoner.
I enlighet med offentlighetsprincipen lämnar vi också ut personuppgifter när JO tar emot en begäran om att få ta del av allmänna handlingar.
Vi delar även personuppgifter med en nyhetsbyrå och med några av våra externa leverantörer, i första hand riksdagsförvaltningen, som sköter driften av vårt ärendehanteringssystem och e-post.
Var behandlar ni mina personuppgifter?
Vi kan komma att överföra dina personuppgifter till ett land utanför EU/EES, exempelvis om vi delar dina personuppgifter med en leverantör som är etablerad eller lagrar personuppgifterna i ett land utanför EU/EES. Vid sådana överföringar vidtar vi alla legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES.
Om du vill veta vilka skyddsåtgärder som har vidtagits eller information om var dessa har gjorts tillgängliga är du välkommen att kontakta oss.
Vilka rättigheter gällande min persondata har jag?
Du har ett flertal rättigheter gällande dataskydd.
- Rätt till tillgång (registerutdrag) – du har rätt att få besked om vilka personuppgifter JO har om dig och hur de behandlas.
- Rätt till rättelse – du har rätt att få felaktiga uppgifter om dig rättade.
- Rätt till radering – du har rätt att få vissa uppgifter om dig borttagna.
- Rätt till invändning – du har rätt att invända mot vår behandling av dina uppgifter om den sker med stöd av intresseavvägning.
- Rätt till begränsad behandling – du har rätt att kräva att personuppgiftsbehandlingen begränsas, tillexempel om du motsätter dig uppgifters riktighet.
- Rätt att återkalla samtycke – om du har samtyckt till behandling av personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla samtycket.
- Rätt att lämna klagomål – du har rätt att klaga till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande regelverk.
Vem är personuppgiftsansvarig och dataskyddsombud?
Riksdagens ombudsmän (JO) är ansvarig för behandling av personuppgifterna.
Kontaktuppgifter
Riksdagens ombudsmän (JO)
Box 16327
103 26 Stockholm
E-post justitieombudsmannen@jo.se
Telefon 08-786 51 00
JO:s dataskyddsombud
E-post dataskyddsombudet@jo.se
Telefon 08-786 50 85