JO söker en registrator

Justitieombudsmannen (JO), eller Riksdagens ombudsmän som är det officiella namnet, granskar att myndigheterna arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete – särskilt sådana lagar som berör enskildas rättigheter och skyldigheter i förhållande till det allmänna. Hos JO arbetar strax över 90 personer, de flesta är jurister. Vårt kontor ligger vid Kungsträdgården i Stockholm.

Vi ska utöka vårt team med en registrator. Är du serviceinriktad och har erfarenhet som registrator i offentlig sektor? Sök då till oss! Du kommer att ingå i enheten för administrativt stöd som består av 14 registratorer och sekreterare.

Arbetsuppgifter
Som registrator arbetar du med att hantera inkommande post, registrering och fördelning av nya ärenden, ta emot besök och telefonsamtal, svara på frågor och ge information till allmänheten samt medverka vid utlämnande av allmänna handlingar. I arbetsuppgifterna ingår också expediering av administrativa beslut samt andra administrativa uppgifter. Du deltar också i utvecklingen av enhetens verksamhet.            

Kvalifikationer
Du ska ha slutförd och godkänd gymnasieexamen. Vidare är det ett krav att du har aktuell erfarenhet av diarieföring och ärendehantering i offentlig verksamhet, i något av de vanligt förekommande ärendehanteringssystemen. Du ska dessutom ha erfarenhet av att besvara förfrågningar genom e-post samt telefon och hantera inkommande post. Du ska kunna arbeta självständigt och ha lätt för att överblicka och planera ditt arbete.

Det är meriterande om du har erfarenhet av expediering och utlämnande av handlingar samt om du har erfarenhet från myndighet eller domstol av liknande arbetsuppgifter som ingår i tjänsten.

Som person har du en utpräglad ansvarskänsla, ett noggrant och strukturerat arbetssätt samt en god dokumentationsförmåga. Arbetet förutsätter goda kunskaper i det svenska språket, i såväl tal som skrift, samt att du kan prata engelska. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga samt vara serviceinriktad. Du visar på hög flexibilitet utan att ge avkall på kvaliteten i ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställning, omfattning och förmåner
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. JO tillämpar individuell lönesättning och vill ge lika möjligheter för alla och värdesätter jämlikhet och mångfald i verksamheten. Vi erbjuder flextid, friskvårdsbidrag och möjlighet att avtala om distansarbete en till två dagar i veckan.

Upplysningar och ansökan
Upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Hagar Akrari, tel. 08-786 51 00.

Fackliga företrädare är för ST Lucie Andersson och för SACO Mattias Karlsson. Båda nås på tel. 08-786 51 00.

Din skriftliga ansökan ska ha inkommit till Riksdagens ombudsmän (JO), Box 16327, 103 26 Stockholm eller till e-postadress rekrytering@jo.se senast den 16 december 2024. Till ansökan bifogas CV (PDF) med referenser och ansökningsbrev (PDF), där du motiverar och beskriver hur du motsvarar efterfrågade kompetens. Uppge diarienummer ADM 233–2024 i ansökan. Vi ser gärna att dina ansökningshandlingar är skrivna på svenska. På www.jo.se finns information om hur vi behandlar personuppgifter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Publicerat: 2024-11-25