JO inspekterar regelbundet myndigheter och domstolar

Vid en inspektion går justitieombudsmannen och medarbetare igenom akter och andra dokument. Man träffar myndighetens ledning och tjänstemän och diskussioner förs under inspektionens gång.

Inspektionen avslutas med att ombudsmannen inför myndighetens ledning redogör för de eventuella felaktigheter och brister som har noterats under inspektionen och vilka åtgärder som bör vidtas för att avhjälpa dessa. En fråga som inte har kunnat lösas under inspektionsbesöket kan leda till att ombudsmannen tar ett initiativ, det vill säga lägger upp ett nytt ärende som utreds av JO.

Inspektionerna dokumenteras med inspektionsprotokoll.

Opcat-inspektioner

I sin roll som nationellt besöksorgan – på engelska kallat National Preventive Mechanism, NPM – inspekterar JO platser där människor är frihetsberövade. Besöken dokumenteras med protokoll. Läs mer om Opcat och ta del av Opcat-protokollen.

Senast publicerade protokoll

  • Inspektion av Ekobrottsmyndigheten, Första ekobrottskammaren i Stockholm, den 26 och 27 november samt den 5 december 2024
    Inspektionen i korthet: Inspektionen var huvudsakligen inriktad på en granskning av ekobrottskammarens löpande utrednings- och lagföringsverksamhet. JO konstaterar att hans samlade intryck är att verksamheten fungerar väl. Vid inspektionen kom det fram bl.a. att det generellt endast förekom ett fåtal dokumenterade direktiv från åklagaren till utredarna, vilket försvårade granskningen. JO understryker vikten av dokumentation av åtgärder som vidtas i en förundersökning. JO gör även uttalanden om framställningar om kvarstad och beslut om förvar. I protokollet redogör JO också för en fråga om brister i diarieföringen av allmänna handlingar vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor. JO kommer att inleda ett särskilt ärende och inom ramen för det begära att Ekobrottsmyndigheten rapporterar till JO vilka åtgärder som vidtagits och resultatet av dessa. Protokoll 8015-2024_Inspektion av Ekobrottsmyndigheten, Första ekobrottskammaren i Stockholm, den 26 och 27 november samt den 5 december 2024 ReadSpeakerLyssna på Protokoll 8015-2024_Inspektion av Ekobrottsmyndigheten, Första ekobrottskammaren i Stockholm, den 26 och 27 november samt den 5 december 2024
  • Inspektion av Södertörns överförmyndarnämnd den 22–24 oktober 2024
    Inspektionen i korthet: Efter en inspektion av Södertörns överförmyndarnämnd konstaterar JO att hennes samlade intryck är att nämndens verksamhet är mycket välfungerande. I protokollet lyfts särskilt fram att nämnden bedriver ett ambitiöst utvecklingsarbete och att nämndens medarbetare genomgående framstått som engagerade i verksamheten. JO konstaterar vidare att inspektionen visat att nämnden ger god service till såväl huvudmän som ställföreträdare i pågående ärenden. Inspektionen var inriktad på bl.a. lämplighetsprövningen av ställföreträdare. JO uttalar att nämndens inledande prövning av lämplighet i huvudsak fungerar väl, men uppmärksammar att nämnden inte utreder hur många uppdrag en ställföreträdare har i andra kommuner än de som omfattas av nämndens verksamhet. I protokollet understryker hon att nämnden har ett ansvar för att fortlöpande bedöma ställföreträdarnas lämplighet. Vid inspektionen framkom det vidare att det förekommer att ställföreträdare markeras som olämpliga i myndighetens system, och har fått en anteckning i sin journal om att de inte ska få nya uppdrag, trots detta fått nya förordnanden. JO uttalar kritik i denna del och bedömer att nämnden behöver utveckla sin hantering och ta fram skriftliga rutiner om saken. JO gör i protokollet även uttalanden om vissa andra frågor, t.ex. nämndens rutindokument för utlämnande av allmänna handlingar och handläggningen av ett par ärenden där socialtjänsten anmält ett akut behov av förvaltarskap. Inspektion av Södertörns överförmyndarnämnd den 22–24 oktober 2024, dnr 8311-2024 ReadSpeakerLyssna på Inspektion av Södertörns överförmyndarnämnd den 22–24 oktober 2024, dnr 8311-2024
  • Inspektion av Pensionsmyndigheten den 7 och 12–14 november 2024
    JO:s uttalande i korthet: Inspektionen av Pensionsmyndigheten, kontoret i Luleå, visade att verksamheten bedrivs på ett i huvudsak bra och rättssäkert sätt. Det finns dock fortfarande exempel i ärendehandläggningen som inte kännetecknas av god förvaltning. En stor del av ärendena om efterlevandeförmåner handlades helt automatiserat och snabbt. Att vissa ärenden behövde hanteras manuellt berodde i regel på att kompletterande uppgifter hämtas in. I de manuellt hanterade ärendena om efterlevandestöd förekom en inledande passivitet på minst tre månader, vilket gjorde att handläggningen fördröjdes i onödan. Det förekom även fall där ärendena efterlevandestöd och barnpension blev liggande utan åtgärd en tid efter att det konstaterats att vissa utredningsåtgärder behövde vidtas. Den vanligaste orsaken till att handläggningen drog ut på tiden var att ärendena hölls öppna i avvaktan på att svar från utländska myndigheter skulle komma in så att ett sammanfattande beslut kunde fattas. Det var positivt att se att den enskilde i flera av ärendena som hade dragit ut på tiden hade underrättats om väsentlig försening enligt 11 § förvaltningslagen (2017:900). Myndigheten har dock anledning att överväga om inte underrättelserna i flera fall måste skickas ut tidigare än vad som nu sker. Besluten i omprövningsärendena var i regel tydligt disponerade och väl motiverade, men det förekom fortfarande beslut där den avgörande delen av motiveringen och de regler som legat till grund för beslutet fanns i informationsavsnittet, vilket JO tidigare har varit kritisk till. I protokollet framför JO även synpunkter på hur Pensionsmyndigheten använder uttrycket ”samlad bedömning” i sina beslut. JO kommenterar även tillämpningen av de bevisregler i socialförsäkringsbalken som rör försvunna personer. Inspektion av Pensionsmyndigheten den 7 och 12–14 november 2024, dnr 5546-2024 ReadSpeakerLyssna på Inspektion av Pensionsmyndigheten den 7 och 12–14 november 2024, dnr 5546-2024